9e december 2012

2012-12-09 | 19:30:26

Efter veckans artiklar markerar nu Missing People sin inställning till medium.
- För min egen del är det hokus pokus, säger organisationens Tomas Lönn.

 

Det var i onsdags kväll som tre personer, utan lov, var inne på Brånnestad koloniområde för att leta efter försvunne Jimmy Höög Aronsson. Trion, som sa sig tillhöra organisationen Missing People, menade att de fått tips från medium om att den försvunne kunde finnas där.

 

Men någon Jimmy hittades inte. Polisen skrev i stället en anmälan om olaga intrång och samtidigt tog Missing People avstånd från aktionen. Efter lördagens artikel i NT, då kriminologen Jerzy Sarnecki förklarade att han inte har något emot att folkrörelser använder sig av medium, vill man ytterligare understryka sin position.

 

"Inte trovärdigt"
- Att folk kopplar ihop oss med medium är inte bra. Många tycker att medium är hokus pokus och vi använder oss inte av sådana metoder, säger Tomas Lönn, operativ chef för Missing People i Östergötland.

 

Vad är din egen inställning?

- Att det är hokus pokus. Jag tror inte ett dugg på det. Man skapar sig en bild av något med hjälp av information som man har i förväg. Det är inte trovärdigt.

 

Söker på egen hand
Att trion i Brånnestad företrädde organisationen förnekar han.

- Inte då i alla fall. Vi har inte haft något officiellt sök sedan i söndags. Vi hade ingenting med saken att göra. Men jag kan inte utesluta att de jobbat med oss tidigare. Många som har hjälpt oss att söka är också ute på egen hand.

 

Hur ser du på att folk kan utge sig för att företräda er, även vid sidan av officiella sök?

- Det har jag inga kommentarer till. Men jag förstår att de vill leta, alla vill vi ju bara hitta Jimmy och det är inte omöjligt att även jag kommer att ge mig ut själv.

 

Veckans snöoväder har försvårat sökningarna. Just nu ligger Missing People lågt.

- Vi har hittills gjort vad vi kan, men i och med att snön kom är det svårare att leta. Vi har inte planerat någon ny sökning, men skulle det dyka upp ny information är vi redo att göra en ny insats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback