29e januari 2012

2012-01-29 | 13:39:40
har fått lite frågor ang äggsåsen så tänkte visa er hur man gör.

image description
ingredienser:  mjöl, mjölk (laktosfri för min del), smör.  + salt.

image description
koka tre till sex ägg beroende på hur många som ska äta. De ska vara hårdkokta.

image description
blanda lite mindre än 1dl smör med 1.5 matsked mjöl. (behöver inte vara så exakt. - för fler, ta i mer. -testa dig fram) Blanda och sätt sedan på spisen.

image description
När smöret blivit mer åt det genomskinliga hållet så häller du i lite mjölk i taget. Då blir såsen tjock - ju lösare sås du vill ha - desto mer mjölk häller du i. Va noga med att röra runt nästan hela tiden. Om du tycker att det ser för lite ut så är det bara att hälla i lite mer mjöl och sen lite mer mjölk. - Testa dig fram!

häll i lite salt - provsmaka dig fram.
image description
Slaka äggen och dela de i bitar. (de ska inte vara så lösa som de blev på bilden )


image description
Häll i äggen i såsen och rör runt.


KLART.

kan förstå att folk tycker att det låter rätt äckligt. Men jag är väldigt kräsen när det gäller mat och jag älskar de - så värt att testa. Det tar lite mer än 10 minuter att göra det.
Är man inte lika störd som jag som äter den som den är så är den perfekt till torsk och kokt potatis!
LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback