8e augusti 2013

2013-08-08 | 20:40:09
Fick en fråga här på bloggen igår som jag tänkte svara på:
 
Kan du snälla berätta lite mer om din linje som du går på gymnasiet? Vad ni får göra, vad ni kan bli osv? Funderar starkt på att byta, men vet inte riktigt. Skulle vara väldigt snällt!
 
Svar:
Känner på mig att detta kommer bli en novell - men whatever. Jag går en linje som heter Djurpark som jag läser på Realgymnasiet här i Norrköping. Ingen har väl missat hela min cirkus och att jag nu - som 20åring - börjar tvåan på gymnasiet?! Det gör jag iallafall. 
 
Ettan:
I ettan var vi på Kolmårdens Djurpark en gång i veckan, nämligen fredagar. Den dagen kunde se ut hur som helst - Ibland hade vi föreläsningar, ibland mockade vi hos girafferna, ibland matade vi sälarna, ibland släppte vi ut zebrorna och ibland pussade vi på minigrisarna. De var verkligen bästa dagen på hela veckan, när man fick gå omkring där på djurparken och se allt "bakom kulisserna" för första gången (och andra gången och tredje..). Andra kurser som vi läste första året var: biologi, sällskapsdjur (parktik 1dag/veckan), naturbruk, svenska, engelska, matte och idrott. 
 
Hur en vanlig dag på kolmården kunde se ut: 
man började med att ta bussen vid åtta mot kolmården, där slängde man in lunchen i kylen och drog på sig sina kolmårdenkläder innan man begav sig mot stallet som man blivit tilldelat. Vissa kunde komma på savanen, vissa koloseum, vissa barnens lantgård, eller som jag och min vän ilina - vi fick turen att vara de enda i klassen som fick vara i delfinariet. Då är man där en hel förmiddag, man hjälper till så mycket man kan; tar ut de djur som ska ut, mocka om det behövs, matas om det behövs, visiterar, osvosv. I de flesta stall upplevde jag att man fick göra allt som de riktiga djurvårdare gjorde vilket jag tyckte var så himla roligt. Det var verkligen inte så att vi fick skitjobben bara - utan mer tvärtom i så fall. Sen på eftermiddagen är det tillbaka till FOU (forskning och utbildningscentret) för en föreläsning om etik. 
 
Tvåan:
Nu i tvåan sägs det att vi ska vara på kolmården 2/3dagar i veckan, men det återstår att se. Hur som så lär det bli mer än förra året vilket bara känns så himla roligt. Vi kommer under tvåan även läsa djurparkskurser som djurparkernas bevaringsarbete (LÄNGTAR!), djurparksdjurens biologi, arbete i djurpark och djurvård inom djurens hälso - och sjurvård. Kan inte skriva så mycket om tvåan än eftersom att jag inte gått den. 
 
Trean:
I trean kommer vi näst intill bara hålla till vid kolmårdens djurpark. Vi kommer även ha sex (?) veckors gymnasiearbete där vi jobbar med vårat projekt. Där har vi chansen att åka utomlands om vi skött skolarbetet och hittar någonstans att vara. 
 
Detta ingår i kursen:
- Grundkurs i läkemedelshantering
- Första hjälpen-kurs
- Terränghjulings körkort
 
Detta kan du jobba som direkt efter examen:
- Djurvårdare
- Försäkringsombud
- Egen företagare
- Zoohandel
 
Om man kompletterar med Ma 2a kan man bli djursjukvårdare, hippolog, smogsmästare..
Om man lägger till sämsällskunskap 1a2 & historia 1a2 så kan man läsa till polis
osvosv.. Man får rätt så stabil grund att stå på och bara för att man väljer djurpark så måste man inte jobba med det efter studenten. 
 

Det är lite svårt att beskriva linjen eftersom att det är första året för den och varken jag eller någon annan vet hur den kommer se ut i framtiden. Hur kommer trean se ut? Det märker vi helt enkelt. Men jag är så himla lättad för att jag valde att gå den här linjen. Det är engagerade lärare, bra upplägg, bra klasskompisar, intressanta föreläsningar .. Ja, jag älskar linjen och min plan är att arbeta som djurvårdare - så länge jag känner att det är roligt. Jag skulle älska att göra det utomlands. Men ja, det är nog ingen - varken här på bloggen eller på min instagram (anzelius) som lyckats missa hur mycket jag älskar den här linjen. 
 
Har ni mer frågor - ställ på, jag svarar så utförligt jag kan. Ni kan läsa mer om min linje HÄÄR.

Kommentarer
Postat av: Evelina Torvi

Bra sammanfattning! Ååh bara längtar tills vi börjar igen! :D

Svar: ååh. jag med!! Tack :D
ewelina anzelius

2013-08-08 @ 21:23:15
URL: http://saphiras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback