29e januari 2013

2013-01-29 | 23:46:24
Fick en fråga här om dagen hur jag lägger upp min träning. Och just nu är jag väldigt bara "KÖTTA!" -stadiet. Mitt första mål med träningen är att bli av med underhudsfett. För att bli av med det gäller konditionsträning, konditionsträning, komditionsträning och.. konditionsträning.
 
Så det är just det jag inriktar mig på just nu. Därför kör jag pass på gymmet så ofta jag kan, ofta i dansform för att det är den träningen jag brinner för. När jag inte kör pass så brukar jag lägga upp träningen varannan gång kondition överkropp och varannan gång kondition underkropp (?). Säger man ens underkropp? Aja.
 
Längden av springandet på löpbandet/ tiden på crosstrainern eller något sådan varierar självklart beroende på hur lång tid jag har på mig, hur dagsformen är osv. Men minimum 20 minuter - helst det dubbla. Och innan jag avslutar min träning och börjar stretcha (?) så köttar jag 10 minuter till kondition, bara för att så svettas lite till. Stretchning är något jag är super viktigt med, minst en kvart håller jag på med det och där märker man verkligen resultat för varje gång. Bra för oss som tappar motivationen lätt eftersom att träningens resultat tar tid. Stretcha!
 
Men det är verkligen ingen tävling om vem som springer längst, tar mest i benpress eller är på gymmet längst. Alla har olika svårt för olika saker, alla har olika erfaranheter, alla har olika mål och olika viljor. Bara för att man har varit på gymmet i 3h betyder det inte att man har förbrännt mer än den som var där 1h. Och visst tjejen bredvid dig på bandet har sprungit i över 40 minuter nu. Men vad vet du? Hon kanske firade dagen med 2kg godis innan hon satte igång? Och visst att den där tjejen tar 3kg mer än dig i handlar, men hon klår inte dina moves på danspassen!! Det gäller att gå in i sin egna bubbla och stänga ute resten av världen.
 
Träning är hälsosamt - om man gör det på rätt sätt. Jag vet att det är pinsamt, men gymmet är fullt av PTar som MER ÄN GÄRNA visar dig hur maskinerna fungerar. - utnyttja dom! Tränar du fel, tar mer än var du klarar av osv så förstör du kroppen istället för att bygga upp den. Så tänk på det, jag vet att det är så otroligt "inne" att vara hälsosam nu, men det är ingen tävling!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är viktigt att varva konditionsträning med styrketräning då musklerna dels behövs för att man ska orka, och dels för att musklerna hjälper fettförbränningen. En tanke bara :)

Svar: Precis som jag skrev så kör jag varannan gång styrketräning överdelen och varannan underdelen. Ska testa att kanske köra en dag bara styrka då? :) Tack för tipset fina du!
ewelina anzelius

2013-01-30 @ 10:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback